Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?
Bedrijfscontactpersonen zijn de schakel tussen collega’s op de werkvloer en CNV. Dit betekent dat je:
(On)gewenste ontwikkelingen in jouw bedrijf signaleert en bespreekt met de CNV vakbondsbestuurder.
Relevantie informatie vanuit CNV deelt met jouw collega’s.
Contact onderhoudt met jouw collega’s en eenvoudige vragen over werk beantwoordt.
Doorverwijst naar CNV als je de vragen zelf niet kunt beantwoorden.
CNV zichtbaar maakt op de werkvloer; aan iedereen die het wil horen vertel jij dat jij bedrijfscontactpersoon bent en hoe jij hen kunt helpen.
Met jouw expertise en kennis deelneemt aan bedrijfscommissies en werkgroepen namens CNV (indien mogelijk).
Wat we vragen van een bedrijfscontactpersoon
De bedrijfscontactpersoon in het eerste aanspreekpunt voor collega’s op de werkvloer en voor de CNV vakbondsbestuurder. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:
Een luisterend oor voor jouw collega’s, zonder te oordelen Je vraagt op het juiste moment door om er zeker van te zijn dat je de vraag goed begrijpt.
Een antwoord op de vragen die jouw collega’s over hun werk hebben. Daarbij weet jij wat jij wel kunt beantwoorden en waar je toch echt door moet verwijzen naar de professionals bij CNV.
Kennis van de arbeidsvoorwaarden binnen jouw bedrijf.
Een stukje lef. Want dat heb je wel nodig om je jezelf en CNV zichtbaar te maken op de werkvloer.
Je te verdiepen in het reilen en zeilen binnen jouw bedrijf. Zo weet je wanneer er collectieve zaken spelen waar de CNV vakbondsbestuurder vanaf moet weten.
Je kennis uit te breiden over zaken waar bedrijfscommissies of werkgroepen voor in het leven worden geroepen. Zo kun jij namens CNV goede input leveren.
Kennis te nemen van de visie en missie van CNV en dat als uitgangspunt gebruiken bij de werkzaamheden als bedrijfscontactpersoon.
In ieder geval de trainingen van de CNV kaderacademie te volgen.
Solliciteer via j.vandenoever@cnv.nl