“Traditie versus innovatie: bijblijven voor kwaliteit”

Nick Polm van De Betere Schilder

Nick Polm, mede-eigenaar van De Betere Schilder, over kwaliteit en een veranderende schilderbranche.

De schilder: al decennialang een vertrouwd gezicht op steigers, maar achter dat ambachtelijke beeld gaat een branche schuil die volop in beweging is. Technologische innovaties, veranderende klantverwachtingen en strengere regelgeving vragen van schilders meer dan alleen een vaste hand. Het is een vakgebied waar traditie en vernieuwing continu in balans moeten worden gebracht.

We spraken met Nick Polm, mede-eigenaar van De Betere Schilder, een kwaliteitsorganisatie voor schildersbedrijven. Hij ziet de branche van dichtbij veranderen: “De schilder van nu moet niet alleen vakman zijn, maar ook ondernemer, klantmanager en jurist tegelijk. Dat is een flinke uitdaging.”

Dalend opleidingsniveau, stijgende eisen

Een punt van zorg in de branche is het dalende instroomniveau van jonge vakmensen. “Vanuit het onderwijs komt men simpelweg met minder bagage dan vroeger,” zegt Polm. Volgens hem ligt de oplossing in praktijktrainingen, bijscholing en samenwerking met de sector. “Wij bieden met De Betere Schilder bijvoorbeeld extra cursussen aan, zodat vakmensen kunnen blijven groeien. Zo blijft de schilder bij en zal het niveau op peil blijven.”

Innovatie verandert het ambacht

De opkomst van verfspuiten is een goed voorbeeld van een technologische innovatie in de branche, waar nieuwe kennis voor nodig is. “Het is sneller, vaak goedkoper en vooral: het resultaat is superstrak,” vertelt Polm. “Alleen het vraagt wel om een andere aanpak. Een goede voorbereiding is essentieel.” De Betere Schilder ontwikkelde een certificering speciaal voor deze techniek, die inmiddels door meer dan 75 bedrijven behaald is, waaronder ook stukadoors.

En de techniek gaat verder: “Er wordt zelfs geëxperimenteerd met spuiten via drones en robots. Voor grote oppervlakken is dat interessant, maar het echte vakwerk blijft mensenwerk.”

Schilderskwasten Afbouw Vakdagen

Schildersoplossingen op Afbouw Vakdagen 2023

Druk van regelgeving

Emissiezones, schijnzelfstandigheid en btw-wijzigingen maken het ondernemerschap er niet makkelijker op. “Een elektrische bus is voor veel kleine ondernemers financieel en praktisch geen optie,” aldus Polm. “Toch zijn het regels waar ze wel mee te maken krijgen. Daar proberen wij ze zo goed mogelijk bij te ondersteunen. Door het ondernemen makkelijker en overzichtelijker te maken voor de schilder, kan er focus worden gelegd op het werk.”

Kwaliteit is meer dan strak werk

Ondanks alle veranderingen blijft vakmanschap de kern. “Onze leden zeggen vaak: ‘Ik schilder zoals ik het thuis ook zou willen’ en dat maakt dat het werk strak wordt afgeleverd. Daarnaast is kwaliteit leveren niet alleen het eindproduct, maar ook de manier waarop een project wordt aangepakt. Een schilder die kwaliteit wil leveren, staat achter zijn werk en lost problemen op bij de klant.”

Samenwerking voor efficiëntie

Veel problemen in renovatie- of nieuwbouwprojecten kunnen opgelost worden door duidelijke communicatie en samenwerking tussen vakmensen. Polm: “Ik adviseer schilders ook altijd: zorg dat je in je netwerk een stukadoor hebt waar je veel mee samenwerkt. Zo leer je de werkwijze kennen en weet je beter hoe je de ondergrond aan moet pakken. Veel problemen die achteraf terugkomen bij de schilder kunnen zo getackeld worden. Daarnaast is het sowieso goed voor schilders om met vakgenoten samen te werken. Samen kom je verder!”

Logo Betere Schilder
De Betere Schilder

De Betere Schilder is een keurmerk en brancheorganisatie voor de schildersector. De kwaliteitsorganisatie zorgt voor het behoud van vakmanschap en kwaliteit. Zo versterken zij met hun leden de gehele schildersector.

Deelnemen als exposant?

Neem contact op voor de mogelijkheden en een voorstel wat past bij de doelstellingen van jouw bedrijf.

Ali Dikici

Ali Dikici

Accountmanager
Ali.Dikici@easyfairs.com
+31 (0)6 252 207 69

Deel dit bericht